Amfion pro musica classica

Oopperaa Berliinissä, räjähdyksiä Ramallah:ssa

Berliinin Staatsoper esitti eilen Wagnerin Parsifalin Daniel Barenboimin johdolla. Berliinin Filharmonian konserttimestari Guy Braunstein istui montussa vierailevana konserttimestarina. Bernd Eichingerin lavastus oli mukavan yllätyksetön, välillä jopa liian kirjaimellisen selkeä, yksiselitteinen. Berliinin oopperatalot kilpailevat kiihkeästi yleisön suosiosta – usein skandaalilavastus on ainoa yleisömagneetti. Eilinen esitys, yhdeksäs Parsifal sitten 2005 kevään ensi-illan, ei ollut lähellekään loppuunmyyty.

Eichingerin tulkinnassa Graalin maljaa symbolisoi Amfortasin sydän, jonka tämä verisesti repii rinnastaan ja uhraa graalin ritareiden pyhän veren himolle. Jokainen ritari leikkaa verta vuotavasta sydämestä viipaleen vapahtajaa ylistääkseen. René Pape on fantastinen Gurnemanzin roolissa, Michelle DeYoungin Kundry on täydellinen, Hanno-Müller Brachmann Amfortasin roolissa erinomainen – vain Staatsoopperan mieskuoro on pettymys.

Tauolla taiteilijoiden kuppilassa tapaavat Staatsoopperan ystävät: orkesteriakatemialaiset, orkesterimuusikoiden oppilaat, Barenboimin poika, viulisti Misha, talossa harjoittelevat opiskelijat, West Eastern Divan orkesterin lupaavimmat muusikot, joille Barenboim-Said- säätiö (BSF) maksaa opintomatkat Berliiniin.

Helmikuun 7. päivä oli pelottava Ramallah:ssa. Israelin puolustusvoimat (IDF ) räjäyttivät tuntemattoman lähteen mukaan halutun Palestiinalaisen miehen talon. Koko yön Ramallah:ssa kuului räjähdyksiä. Qarma, BSF:n uusi viulunopettaja, joka on tällä hetkellä yksin opettajien majoituksessa, soitti meille pelokkaana, odottaessaan räjähdysten loppuvan. Mahdotonta löytää mitään tietoa tapahtumasta. Uutiset ja sanomalehdet eivät kerro mitään, vaikka muutaman kadun etäisyydellä Muqatasta, Palestiinan hallituksen päämajasta, kuului ammuntaa ja räjähdyksiä. Miten voimattomia olemme tiedotusvälineiden valikoidessa uutislähetyksensä! Haaretz, BBC, Al-Jazeera – ei mitään! Heillä on valta tehdä tekemättömäksi tapahtumia, jotka vain silminnäkijät tulevat tietämään todeksi ja muistamaan, koska joku päätti ettei tapahtuma ollut uutisen arvoinen. Voimme vain arvailla mitä siellä tapahtui.

Douglasin ehdottama L’Histoire du Soldat- projekti toteutuu ehkä vihdoinkin, tosin pienempänä kuin hän olisi toivonut. Julien Salemkour, Barenboimin assistentti, joka koordinoi Barenboim-Said säätiön opetus- ja konserttitoimintaa Länsirannan Ramallah:ssa ja Nablusissa, kiinnostui projektista ja haluaa sen toteutettavaksi huhtikuussa ainakin yhdessä konsertissa mahdollisesti Barenboimin johdolla. Barenboim on tulossa Ramallah:aan harjoittamaan BSF:n Free International Music Schoolin oppilaista koostuvaa Palestiinan nuoriso-orkesteria. Se on ainoa tämän tyyppinen yhtye koko alueella. Douglasin toive oli viedä produktio Palestiinan ja Israelin kiertueelle. L’Histoire du Soldat:n ranskankielinen teksti käännettään arabian kielelle, ja sen esittää kertoja ja pantomiimikko.

Toivottavasti huhtikuun konsertilla saamme projektille julkisuutta ja rahoitusta, joka mahdollistaisi kiertueen lähitulevaisuudessa. Pätevän arabiankielisen kertojan ja pantomiimikon löytäminen, jolla on Länsirannan sekä Israelin laajuinen matkustuslupa saattaa olla projektin suurin haaste. Israelilaisten matkustaminen Länsirannan alueelle on laissa kielletty. Toisaalta Palestiinalaisten liikkuminen kotikaupunkiensa ulkopuolella, myös Länsirannan alueella, on erittäin rajoitettua. He tarvitsevat jokaista kaupunkia varten erikoisluvan. Vain ulkomaalaisilla on lupa matkustaa koko alueella, vaikka Israelilaiset yrittävätkin estää ketään matkustamasta Palestiinaan. Osittain kysymys on yksinkertaisesti turvallisuudesta, osittain syynä on Israelilaisten yritys estää ulkomaalaisia tekemästä yhteistyötä Palestiinalaisten kanssa.

Comments are closed.

Post Navigation