Amfion pro musica classica

Tapiola Sinfonietta avaa kevätkauden romantiikantäyteisellä ohjelmalla

Mario Venzago. Photo Remo Neuhaus

Mario Venzago. Photo Remo Neuhaus

Stefan Jackiw. Photo Lisa Marie Mazzucco

Stefan Jackiw. Photo Lisa Marie Mazzucco

Tapiola Sinfoniettan kevätkausi käynnistyy kapellimestari Mario Venzagon johdolla.  Orkesterin taiteellisena partnerina jo useita vuosia työskennellyt Venzago jatkaa tässä konsertissa Brahmsin sinfonioiden esityksiä, joista nyt on vuorossa säveltäjän esikoissinfonia.  Sen seurana kuullaan Prokofjevin viulukonsertto nro 2 sekä Weberin Taika-ampuja -oopperan alkusoitto. Solistina on viulisti Stefan Jackiw, joka on esiintynyt klassisen musiikin arvostetuimpien orkestereiden solistina jo 14-vuotiaasta alkaen.

Viulisti Stefan Jackiwin soittoa on ylistetty ”poikkeuksellisen musikaaliseksi, joka iskee älykkyydellään ja herkkyydellään” (Boston Globe).  Jackiw teki Euroopan debyyttinsä jo 14-vuotiaana Lontoon filharmonisen orkesterin kanssa.  Sittemmin hän on esiintynyt useiden tunnettujen orkestereiden solistina Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Kuluvan kauden kohokohtia ovat mm. kiertue Venäjän kansallisen orkesterin kanssa, esiintyminen Concertgebouw’ssa Alankomaiden radion filharmonikkojen kanssa sekä debyytti Tokion sinfoniaorkesterissa. Suomessa hän on konsertoinut aiemmin Tampere Filharmonian kanssa.

Carl Maria von Weberin ooppera Taika-ampuja (Der Freischütz) vuodelta 1821 lukeutuu saksalaisen romanttisen oopperan merkkiteoksiin. Konsertin avausnumerona kuultavassa oopperan alkusoitossa voikin aistia saksalaisen metsäromantiikan tunnelmia sekä normaalin ja yliluonnollisen maailman vastakkainasettelua.

Sergei Prokofjevin viulukonsertto nro 2 (1935) edustaa puolestaan hänen 1930-luvulla alkanutta romanttista kauttaan. Ensimmäinen viulukonsertto (1917) on tyylillisesti huomattavasti radikaalimpi. Toisen viulukonserton kanssa samaan aikaan Prokofjevilla oli työn alla myös baletti Romeo ja Julia.  Konserton ensimmäisen osan uhkeasti kaartuvassa sivuteeman melodiassa ja hitaan osan kauniissa pääaiheessa voikin kuulla kaikuja Romeo ja Julia -baletista.

Johannes Brahmsin sävellystyötä varjosti Beethovenin sinfoninen perintö.  Brahms yritti sinfonian säveltämistä jo noin 20-vuotiaana, 1850-luvun puolivälissä, mutta hylkäsi osan materiaalista tai muokkasi sitä muihin teoksiinsa. Toinen yritys koitti 1860-luvun alussa, jota seurasi jälleen pitkä tauko, kunnes hän palasi teoksen pariin 1870-luvulla ja sai sen vihdoin valmiiksi 1876. Pitkän kamppailun tuloksena syntyi hieno esikoissinfonia, jossa on selviä yhtymäkohtia erityisesti Beethovenin viidenteen, nk. Kohtalonsinfoniaan.  Sen tavoin Brahmsin esikoissinfoniakin taistelee tiensä avausosan uhmakkaasta c-mollista finaalin voitokkaaseen C-duuriin. Ensiosasta erottuu myös Beethovenilta tuttu kohtalonrytmi (kolme lyhyttä ja yksi pitkä sävel), ja finaalissa esiintyy hymniaihe, joka viittaa verhotusti Beethovenin yhdeksännen sinfonian Ilon hymniin.

Pe 8.1.2016 klo 19, Espoon kulttuurikeskus

VENZAGO

Tapiola Sinfonietta

Mario Venzago, kapellimestari
Stefan Jackiw, viulu

Weber:  Taika-ampuja -alkusoitto
Prokofjev:  Viulukonsertto nro 2 g-molli op. 63
Brahms: Sinfonia nro 1 c-molli, op. 68

Avoin kenraaliharjoitus pe 8.1.2016 klo 10.00-11.20, Espoon kulttuurikeskus. Vapaa pääsy.

www.mariovenzago.com
www.stefanjackiw.com
www.tapiolasinfonietta.fi

image001

Vastaa

Post Navigation