Amfion pro musica classica

Suomalainen klassinen musiikki kuumaa tavaraa Yhdysvalloissa

Suomalaisella klassisella musiikilla pyyhkii Atlantin takana hyvin. Kapellimestarien vanavedessä uutta mannerta valtaavat nyt myös säveltäjät ja muusikot. Esa-Pekka Salonen ja Osmo Vänskä, jotka kuuluvat maanosan tunnetuimpiin ja rakastetuimpiin kapellimestareihin, tuovat Kaija Saariahon ja Magnus Lindbergin lisäksi esille muitakin suomalaissäveltäjiä. Venezuelalaisten musiikki-ihmeen rinnalla myös suomalainen musiikkikasvatus on yleinen ihmetyksen ja ihailun aihe. Nähtäväksi jää, herääkö Nokia-maan elinkeinoelämäkin kohta valjastamaan kulttuurintekijöiden voimavaroja.

Suomalaisen musiikin Finnish Voices -festivaali Lincoln Centerissä keväällä 2010

Uusi Helsinki -kvartettiNew Yorkin Lincoln Centerissä toimiva Chamber Music Society (CMS) viettää suomalaisen musiikin Finnish Voices –viikkoa helmikuussa 2010. Yhdessä Suomen New Yorkin pääkonsulaatin kanssa organisoitu tapahtuma käsittää kaksi kamarimusiikkikonserttia ja yleisöluennon. Valtaosa esitettävästä musiikista on  sävelletty viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana: Toivo Kuulan ja Sibeliuksen lisäksi ohjelmassa on Einojuhani Rautavaaraa, Salosta, Lindbergiä ja Saariahoa, mutta myös Jukka Tiensuuta, Jouni Kaipaista, Olli Mustosta ja Uljas Pulkkisia.

Konserttien esiintyjät ovat yhdistelmä suomalaista ja CMS:n omaa kermaa; suomalaisista ovat mukana sopraano Sirkka Lampimäki, viulisti Elina Vähälä, klarinetisti Kari Kriikku, pianisti Juho Pohjonen sekä Uusi Helsinki -kvartetti (Petri Aarnio, Taija Kilpiö, viulut; Ilari Angervo, alttoviulu; Joel Laakso, sello). Lisäksi Juho Pohjonen on kiinnitetty vuosiksi 2009–2012 CMS:n nuorten muusikoiden Chamber Music II -sarjaan, mikä tuo hänelle esiintymisiä niin Lincoln Centerissä kuin eri puolilla Yhdysvaltoja.

David Finckel ja Wu Han. Kuva: Christian SteinerFinnish Voices sai varsin runsaasti huomiota CMS:n kausiohjelman 2009–2010 viime perjantaisessa julkistamistilaisuudessa Lincoln Centerissä. CMS:n taiteelliset johtajat, pianisti Wu Han ja sellisti David Finckel nostivat esiin niin suomalaisten säveltäjien maailmanlaajuisen esiinmarssin kuin suomalaisen luonnon, joka yhä, 50 vuotta Sibeliuksen kuoleman jälkeen, tuo energiaa suomalaiseen taiteeseen. Han ja Finckel myös soittivat äänitteitä tulevien konserttien ohjelmista – hilpeyttä herätti muiden muassa mukavasti svengannut ote Jukka Tiensuun Tango lunaire’iä.

Suomalais-amerikkalaista kulttuurivaihtoa

Finnish Voices -festivaalia New Yorkin pääkonsulaatin puolesta järjestänyt Ilkka Kalliomaa kävi CMS:n edustajien kanssa ulkoministeriön vieraana Helsingissä viime keväänä. Tällöin järjestettiin New Yorkiin lähtevien taiteilijoiden koe-esiintymiset Sibelius-Akatemialla ja katsastettiin konserttipaikkoja CMS:n vastavierailulle Helsinkiin tammi-helmikuulle 2010. Kalliomaan mukaan vastavierailun rahoitus on vielä auki; myös päävetäjä on haussa, kun vierailua järjestämässä ollut Helsingin Juhlaviikkojen monivuotinen johtaja Risto Nieminen muuttaa uusien haasteiden perään Portugaliin.

Kymmenen vuotta New Yorkin pääkonsulaatin kulttuuriavustajana työskennellyt Ilkka Kalliomaa korostaa, että suomalaisten taiteilijoiden ulkomaanvierailut ovat tärkeä astinlauta suomalaiselle kulttuurille. New Yorkin pääkonsulaatin lehdistö- ja kulttuuriyksikkö pitää jatkuvasti yhteyttä alueen kulttuurilaitoksiin ja suomalainen klassinen musiikki ja muusikot ovatkin päässet varsin hyvin esille: esimerkkeinä Kalliomaa mainitsee muun muassa Kaija Saariahon residenssin Mostly Mozart –festivaaleilla viime kesänä sekä tiivin yhteistyön New Yorkin filharmonikkojen kanssa. Jälkimmäinen on tuottanut upeasti hedelmää, kun filharmonikot valitsivat Magnus Lindbergin historiallisesti residenssisäveltäjäkseen seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Saariahon, Lindbergin ja Yhdysvalloissa hyvin suositun Esa-Pekka Salosen myötä uudelle mantereelle suorastaan virtaa suuri määrä suomalaisia huippuesiintyjiä ja Finnish Voices -festivaalin kautta nyt myös muita suomalaissäveltäjiä.

Ilkka Kalliomaa mainitsee myös New Yorkissa pari vuotta sitten järjestetyn suomalaista musiikkikasvatusta esitelleen konferenssin, joka uusittiin vuotta myöhemmin Los Angelesissa, yhdessä venezuelalaisten vastaavan esittelyn kanssa. Kiitos hyvin aktiivisen toiminnan, suomalaisen kulttuurin ja varsinkin klassisen musiikin tunnettuus on tällä hetkellä korkealla tasolla Yhdysvalloissa; suunnitteilla onkin Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin vierailu NYCin lisäksi Minneapolikseen, jossa niinikään järjestetään mestarikursseja suomalaisen musiikkikasvatuksen tiimoilta.

”Lankoja pyritään pitämään kuumina”, Ilkka Kalliomaa toteaa ja jatkaa: ”Nyt jos pystyttäisiin Suomesta käsin järjestämään pidempiaikaista yhteistyötä, siinä olisi vientituotetta kerrakseen. Suomalainen kulttuuri on kuumaa tavaraa ja juuri klassinen musiikki on otollisin kärkihankeemme nyt, sillä hevin lisäksi klassinen musiikki on tunnetuinta tuontitavaraa Suomen kulttuurielämästä. Suunnitelmia on piirrustuslaudalla, joten pyrimme löytämään oikeat langat, joita yhdistämällä hankkeet onnistuisivat – samalla täytyy viedä sanaa myös Suomeen päin, sillä ilman suomalaisten toimijoiden tukea nämä hankkeet eivät onnistu”.

Pääkonsulaatti tiedottaa suomalaiselle elinkeinoelämälle erilaisista suomalaista kulttuuria esittelevistä tapahtumista Yhdysvalloissa. Isommat suomalaiset yritykset pyrkivätkin tuomaan asiakkaitaan näihin tilaisuuksiin, mutta esimerkiksi CMS:n Finnish Voices -festivaalin Suomen osuuteen ei ole toistaiseksi löytynyt suomalaisia sponsoreita. Amerikkalaisyrityksille kulttuurin tukeminen on tärkeä osa yrityksen brändiä, joten ehkäpä suomalainen klassinen musiikki voisi olla yksi astinlauta myös suomalaisyritysten Amerikan-valloituksessa.

Chamber Music Society of Lincoln Center

Vastaa

Post Navigation