Amfion pro musica classica

Pasi Eerikäinen

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Viestit
  • vastauksena käyttäjälle: Tempollisia tarinoita Beethovenin viulusonaateissa #19240

    Kyllä olen. Valtavan hyvä harjoituskeino, jota käyttää varmasti monet muusikot. Ainakin alttoviulisti Tabea Zimmermann toi taannoisella Sibelius-Akatemian kurssillaan takapotkumetronomin jatkuvasti esiin nimenomaan nopeiden paikkojen ”puhdistamiseen” auttavana keinona. takapotkut toimivat paremmin kuin vahvoille tahdinosille osuva metronomi. Ehkä siinä syntyy (keinotekoinen) vaikutelma kamarimusiikista. Hauskaa se ainakin on ja tosi hyödyllistä!

    vastauksena käyttäjälle: RSO:n ”huilukonsertti” Temppeliaukio kirkossa 13.4. #18269

    Pahud oli vaikuttava ja vakuuttava. Olisi hienoa kuulla Berliinin filharmonikoita livenä. Sehän on tunnetusti täynnä samankaltaisia vahvoja soittajia. Mutta kai sekin on loppujen lopuksi inhimillinen orkesteri, joka syttyy taitavan kapellimestarin ohjaksissa elämää suurempiin esityksiin ja tyytyy ”huonon” kapun kanssa rutinoituneeseen, mutta ihan kelpo suoritukseen… On muuten mielenkiintoista lukea Anna Gebertin blogia Berliinin filharmonikoista.

    Susanna Mälkki on taitava ja ansaitusti menestynyt kapellimestari. Riskejä hän kuitenkin kaihtaa – se on totta (ainakin näin koen). Harjoituksissa laitetaan kaikki tip top kuntoon – mikä on ihailtavaa ja toki tärkeää – mutta siinä sivussa muusikoiden rohkeus soittaa musiikki ulos lopahtaa. Soittajat kääntyvät sisäänpäin eivätkä soolot kuki. Näin tapahtui eilisessä konsertissa. Stravinskin musiikin tulkitsemisen – tai ainakaan tuon nimenomaisen Divertimenton – ei tarvitse olla matemaattisen tarkkaa ja suoraviivaista etenemistä. Polyrytmiikkaa toimii, vaikka teemat svengaisivatkin.

    vastauksena käyttäjälle: Nimityssotku poiki oopperalle ison laskun #18267

    Oikeudenmukaisuus on vaikeaa ja joissakin tapauksissa erittäin hankalaa. Samaa mieltä olen myös, että tiimityöskentelyssä henkilökemioilla on erittäin suuri merkitys. Tämän takia monia työpaikkoja täyttäessä haastatellaan hakijat.

    Tässä yhteydessä voin kommentoida myös Sibelius-Akatemian solistipankkihankketta.

    Sibelius-Akatemian solistivalinnat ovat markkina-arvoltaan merkittäviä. Tämän hetken ratkaisu kuulla vain osastonjohtajia on epäreilu. Osastonjohtajien on helppoa ja vaivatonta valita oma tai parhaimman ystävänsä oppilas solistiksi. Solistivalintoja tehtäessä pitäisi kuitenkin aukaista korvat kuulemaan myös muukalaisen soittoa ja oman oppilaan kohdalla itsensä jäävääminen on ainoa ratkaisu. Onhan se työlästä ja tekee kipeää, mutta kyse on loppujen lopuksi vain tahdosta.

    vastauksena käyttäjälle: phpBB vai tämä bbPress? #18250

    Tyhmä kysymys 2:
    Mitä tuo RSS-syöte tälle aluellee tarkoittaa? Onko se nimenomaan se jutun juuri tai lähde.

    vastauksena käyttäjälle: phpBB vai tämä bbPress? #18249

    Tyhmä kysymys:
    Mitä nuo avainsanat oikeassa yläkulmassa tarkoittaivat…
    phpBB
    bbPress
    lokalisointi

    vastauksena käyttäjälle: phpBB vai tämä bbPress? #18248

    Moi.

    En oikein osaa tähän asiaan kommentoida. Luotan osaamiseesi ja ratkaisukykyysi tässä jutussa herr Pääkäyttäjä.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)