Amfion pro musica classica

contre_danse

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Viestit
  • vastauksena käyttäjälle: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille #19045

    contre_danse
    Jäsen

    Kävin katsomassa Juhan Kansallisoopperassa ja täytyy sanoa, että itseasiassa tykästyin Anna Kelon urbaaniin visioon. Väittäisin että juuri sitä kautta teos saa lisää syvyyttä ja viiltävyyttä!

    vastauksena käyttäjälle: Facebook-keskustelua Helsingin UNM-festivaalista #18812

    contre_danse
    Jäsen

    Kommentti Hartsin Rautavaara-mainintaan:
    kannattaa muistaa että Rautavaara nostettiin suuren yleisön ”lempisäveltäjäksi”
    tietoisesti laskelmoidulla kampanjalla, jossa oli takana mm. levy-yhtiö Ondine:
    http://www.talouselama.fi/tyoelama/article156426.ece
    Ammattilaiset tekevät tietoisia valintoja, muut haluavat kuulla juuri sitä musiikkia
    jonka media nostaa esille.

    vastauksena käyttäjälle: Facebook-keskustelua Helsingin UNM-festivaalista #18807

    contre_danse
    Jäsen

    Väittäisin että on ihan hyvä merkki jos säveltäjä kiinnostuu kollegansa tekemisistä – silloin on toivoa, että joku muukin voi innostua kyseisestä musiikista. Parhaat kirja-analyysit ovat usein kirjailijoiden kynästä.

    vastauksena käyttäjälle: Osallistu Amfionin kehittämiseen #18827

    contre_danse
    Jäsen

    Eikö toveri Igrohn ymmärrä, että hänen yksipuolisen karvaat tokaisunsa estävät laajemman keskustelun syntymisen? Nyt olisi tärkeää antaa sana mahdollisimman monelle Amfionin lukijalle! Itse toivoisin lehteen reportaaseja sellaisesta musiikista, jota Suomessa ei pääse kuulemaan: esim. barokkioopperasta.

    vastauksena käyttäjälle: Osallistu Amfionin kehittämiseen #18825

    contre_danse
    Jäsen

    Facebookissa tuttujen kavereiden kanssa on ehkä turvallisempaa juoruta, Amfionissa ollaan ”ei kenenkään maalla” – vaikka nähtävästi on kysymys suhteellisen pienen piirin erikoisjulkaisusta. Keskustelun vilkastumista voisi auttaa se, jos tietäisit kumppaneista vähän enemmän.

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa #18585

    contre_danse
    Jäsen

    Eiköhän olisi kuitenkin parempi pitää erillään Boulezin tokaisut musiikista ja hänen säveltämänsä musiikki. Tuntuisi kovin rajoittavalta ja typerältä kuunnella vaikkapa Wagneria pelkästään hänen omiin teorioihinsa nojautuen.
    Boulez nyt sattuu olemaan kärkevä suustaan ja kynästään, ja melkoinen musiikkivaikuttaja. Tuo painolasti tunkeutuu häiritsevästi kuuntelukokemukseemme ja vie huomiota itse musiikilta. Kaikesta huolimatta väittäisin, että myös Boulez on parhaissa teoksissaan yltänyt emotionaalisesti vaikuttaviin tuloksiin. Ja tuo kaikki siitä huolimatta mitä hän itse on saattanut sanoa tai kirjoittaa omasta musiikistaan.
    Ranskassa provokatiivisten älykköjen perinne ei ole onneksi vielä täysin sammunut! Säveltäjälläkin voi olla monenlaisia ”maskeja” tilanteesta riippuen. Rondon haastattelussa puhutaan (toivottavasti) eri tyylillä kuin Me naiset vuodatuksissa…

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa #18582

    contre_danse
    Jäsen

    Tunnustan: EIC:n Temppeliaukion konsertin happamahkoon kommenttiini saattoi vaikuttaa se, että kuuntelin konsertin radiosta. Eilen olin paikalla Finlandia-talossa ja erityisesti …explosante-fixe… sai minut melkein innostumaan. En ole täysin päässyt teoksen maailmaan sisälle kuuntelemalla levytystä (lukuunottamatta teoksen päättävää ”utuisesti hyrisevää” Originel-jaksoa), siihen tarvittiin konserttikokemus. Kun musiikki imaisee kuulijan mukaansa, niin siinä unohtuvat trillit ja muut ulkoiset asiat: tilalle avautuu aivan uusia mielenmaisemia!

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)