Amfion pro musica classica

Kansainvälinen Tsaikovski-kilpailu alkaa tänään

Etusivu Foorumit Uutiset Kansainvälinen Tsaikovski-kilpailu alkaa tänään

Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Auli Särkiö 12 vuotta, 10 kuukautta sitten.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18085

    Nettilähetyksessä oli todellisia ongelmia ensimmäisenä päivänä. Hiljalleen homma kuitenkin saatiin korjattua ja ainakin päivän viimeiset pianistit saivat gloriaa verkkolähetyksenkin välityksellä. Kolme viimeistä soittajaa sekä sellosta että pianosta eiliseltä on nähtävissä netti-tv:stä, ainakin kunnes toisen kilpailupäivän lähetykset alkavat. Samuli Peltonen esiintyi eilen toisena, eikä hänen esitystään pääse vieläkään kuuntelemaan.

    Pianisteista Eduard Kunz onnistui vakuuttamaan, vaikka ohjelmisto oli erittäin rohkea ja poikkeuksellinen. Hän aloitti kolmella hyvin herkällä Scarlattin sonaatilla. Pakollinen Tsaikovski-osuus oli niinikään hidasta tunnelmointia ja vasta lopuksi kuultu Beethovenin jylhä Waldstein-sonaatti vapautti hänessä lavaleijonan.Erittäin kuivaa pedaalin käyttöä ja hienoja aksentteja. Soittoasentokin muistutti Glenn Gouldia. Pitäisin kummallisena, jos tie toiselle kierrokselle ei aukeaisi.

    http://pitch.paraclassics.com/

    #18878

    Toisena päivänä nettiongelmat jatkuivat, mutta olivat huomattavasti pienempiä ja huikeasta pianismista päästiin nauttimaan täysillä yllättävänkin nopeasti. Toisena päivänä kuultiin kahdelta soittajalta Chopinin op.25 etydit, mitä voidaan pitää erittäin rohkeana valintana kilpailuun. Tämä teoskokonaisuus kun on ihan jokaisen pianistin korvassa nuotin tarkkuudella ja kaikilla lienee myös oma mielipiteensä ja fantasiansa täydellisestä tulkinnasta. Voiko siihen yltää kukaan?

    Dinara Klinton soitti etydit kyllä puhtaasti, mutta paikoin hieman ponnettomasti. Sarjan päättävä c-molli-etydi soi kyllä uhmakkaasti, mutta Klinton käytti kaikki voimansa jo etydin puoleen väliin mennessä eikä onnistunut nostamaan paatosta loppuun asti. Jianing Kongin tulkinta sen sijaan onnistui paremmin: kaikki etydit olivat puhtaita suorituksia, kudoksesta löytyi paljon ”uusia” polyfonisia keksintöjä ja etenkin a-molli-etydi n:ro 11 soi sopivan metallisena, jopa kylmästi. Oktaavietydiä on harvoin kuultu yhtä voimallisesti soitettuna.

    Pianistien taso on kuitenkin niin huima, että tuomariston tehtävä ei ole kadehdittava.

    #18879

    Kolmannen päivän kohokohta oli ehdottomasti Yunjie Chenin esitys Liapunovin etydeistä, tulta ja tappuraa sekä käsittämätöntä motoriikkaa 30-vuotiaalta kiinalaiselta. Jatkoon!

    Timur Scherbakov sen sijaan kompastui Schubertissa nopeaan tempoonsa, joka jätti vähän läpisoiton makua suuhun. Tekninen osaaminen on hänellä huippuluokkaa, tietenkin, kuten näillä kaikilla soittajilla.

    #18880

    Lauantain iltaerässä kuultiin jälleen huimia suorituksia! Daniil Trifonov aiheutti suoranaisen bravo-myrskyn Chopinin Barcarollen samettisen lainehtivalla tulkinnalla. Siihen päälle kuultiin vielä Lisztin Mefistovalssi, jonka Trifonov soitti kuin riivattuna: hiki lensi, tukka sotkeentui ja suu vääntyi irveeseen tiukkojen juoksutusten aikana. Hän näytti todella elävänsä soittonsa mukana. Onkohan itse Mefistofeles tehnyt vaihtokauppaa Trifonovin kanssa? Huippusuoritus, kertakaikkiaan. Jatkoon! Toisessa erässä kuultaisiin mm. Chopinin etydit op.25. Odotan innolla.

    Yeun Eum Son aloitti hyvin riskaabelisti Beethovenin viimeisellä sonaatilla. Aivan kelpo soittoa, johon yleisö reagoi tosin yllättävänkin välinpitämättömin aplodein. Paitsi riskaabeli teos muutenkin, on vähintäänkin outoa avata ohjelmansa niin syvällisellä ja riipaisevan filosofisella pohdinnalla. Tosiaan, opus 111:n sonaatin jälkeen siirryttiin Tsaikovski-osion kevyeen pianismisöpöilyyn. Ei aivan mukisematta jatkoon, mutta meriittilista (Van Cliburn -kisojen hopeasija 2009) saattaa painaa sen verran, että kuunnellaan vielä toisen erän anti. Siellä olisi luvassa mm. Lisztin Espanjalainen rapsodia ja Schumannin Humoreske.

    #18881

    Samuli Peltonen ei tällä kertaa valitettavasti mahtunut toiselle kierrokselle Tsaikovski-sellokilpailussa. Amfion toivottaa Samulille tsemppiä tuleviin koitoksiin!

    #18882

    Noh, tämän toimittajan näkemykset eivät ihan kohdanneet, mutta suosikkini Kunz ja Trifonov kirkkaasti jatkoon.

    Alexei Chernov
    Cho Seung-Jin
    Sarah Daneshpur
    Pavel Kolesnikov
    Philip Kopachevsky
    Eduard Kunz
    Alexander Lubyantsev
    François-Xavier Poizat
    Alexander Romanovsky
    Alexander Sinchuk
    Yeol Eum Son
    Daniel Trifonov

    #18883

    #18884

    Toisena välieräpäivänä on kuultu jälleen loistokkaita esityksiä. Alkuerissä sielukkaalla Barcarollella hurmannut Daniil Trifonov ei mielestäni onnistunut tänään Chopinin op.25 etydeissä, jotka soivat vähän arasti. Trifonov ei poiminut säestyskuvioista harmonisia koukkuja, vaan hän korosti vain ilmiselvää ja piti melodialinjaa ylitse muiden.

    Sen sijaan Sveitsiläinen Poizat onnistui hämmästyttämään yleisönsä kirkkaalla ja uskaliaalla Busonin sovituksella Lisztin La Campanellasta. Ravelin La Tombeau de Couperin olisi voinut olla värikkäämpi, mutta soitto oli heleää, läpikuultavaa ja sopivan jäistä. Sellaista kimmeltävää Ravelia, niinkuin kuvaan sopii.

    #18885

    Pavel Kolesnikov soittaa juuri nyt, mutta jo kesken soiton on sanottava, että hän ei onnistu sytyttämään minua. Scarlatti-osio kuulosti todella aralta, epävarmalta ja sellaiselta hienostelevalta barokismilta, mitä toisinaan kuulee Scarlattin pianotulkinnoissa. Alla linkki D-duuri sonaattiin György Cziffran tulkitsemana. Ehkä vähän epäreilu vertailu, mutta tulokulmat teokseen ovat hyvin kaukana toisistaan.

    Pakollisen teoksen, Stsedrinin ”Tsaikovski-etydin”, Kolsenikov soittaa nuoteista. Teosta ei vaadittu ulkoaopeteltavaksi, mutta onkohan sillä kuitenkin merkitystä, sillä edellä soittanut Poizat pisteli teoksen ilman papereita hurjalla vauhdilla. Soitajien tulkinnat olivat hyvin erilaiset: Kolesnikov oli paljon usvaisempi ja peitti terävyyden pedaalilla, kun taas Poizat nakutteli teosta kuin Prokofievin toccataa. Loppunumerona kuultu Brahmsin Paganini-muunnelmat Kolesnikov soitti säkenöivästi ja voimalla. Erittäin vahva lopetus, jos alku olikin vähän tahmeaa.

    Cziffran Scarlatti: http://www.youtube.com/watch?v=mdN95IQ83d8

    #18886

    Tänään alkaa finaali. Alkuerien suosikkini Daniil Trifonov soittaa Tsaikovskin konserton, joka on siis pakollinen. Kaikki kilpailijat valitsivat muuten B-duuri-konserton, vaikka olisivat voineet valita myös Tsaikovskin toisen konserton. Illan aloittaa kuitenkin Alexandr Romanovsky, Tsaikkarilla, ja sen jälkeen 17-vuotias Cho soittaa erittäin vaikean, mahtipontisen Rachmaninovin konserton n:ro 3, d-mollissa.

    Finaalissa soittavat myös Alexei Chernov ja Yeol Eum Son. Ainakin Chernovin lavakarisma ja eleet tuovat mieleen Grigori Sokolovin. Ei kovin huono lähtökohta. Tämän vuoden taso tuntuu ylipäätään olevan erityisen korkea. Itse ainakin menisin kuuntelemaan kenen tahansa resitaalia koska vain, jo alkuerien esiintyjistä lähtien. Tällä tasolla on vain henkimaailman asioista kiinni, kuka voiton vie. Itselleni tärkeintä on saada kuulla hyvää musiikkia ja musisointia. Kilpailu on sivuseikka.

    #18887

    Eilen olikin vasta harjoitukset, mutta tänään päästään kunnolla tositoimiin. Eli luvassa on kaksi kertaa Tsaikovskin b-molli-konsertto, se ensimmäinen. Välissä kuullaan Rachmaninovin kolmas, d-molli.

    #18888

    Tänään suosikkini Daniil Trifonov soitti Chopinin ensimmäisen konserton todella hienosti. Larghetto oli suorastaan valuvan sulavaa musisointia. Voittajan ennakoiminen on vaikeaa, mutta Trifonov on ainakin olemuksellaan ja soitollaan vakuuttanut minut.

    #18889

    Tshaikovski-kilpailun suomalaisnimen sellisti Samuli Peltosen 1. erän soitto on kuunneltavissa täältä: http://pitch.paraclassics.com/#/archive/concert/300

    #18890

    Kilpailun voittajat ovat juuri selvinneet. Tässä ensialkuun kärkinimet:

    Laulu, miehet: 1. Jongmin Park

    Laulu, naiset: 1. Sun Young Seo

    Sello: 1. Narek Hakhnazaryan

    Viulu: jaetulla 2. sijalla Sergei Dogadin ja Itamar Zorman. Ensimmäistä palkintoa ei jaettu.

    Piano: Daniil Trifonov

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.