Amfion pro musica classica

Esa-Pekka Salonen ja Matkailun edistämiskeskus eri linjoilla Suomi-brändin rakentamisessa

Kapellimestari Esa-Pekka Salonen on kieltäytynyt Suomi-kuvaa kohentamaan pyrkivän brändityöryhmän jäsenyydestä. Salonen ei ymmärrä, miten Suomen imagoa voidaan säätää työryhmissä. Esa-Pekka Salonen arvioi, että maita koskevien mielikuvien kontrolloiminen on todennäköisesti täysin mahdotonta.
Salonen on törmännyt kansainvälisen uransa aikana lukuisia kertoja siihen, kuinka auliisti ulkoministeriössä kytketään yksittäisen taiteilijan menestys osaksi Suomi-kuvaa. Hänen mielestään moinen myötäsukaisuus on ristiriidassa sen kanssa, miten virkavalta tukee eri taiteenaloja.

Lue alkuperäinen uutinen ja Esa-Pekka Salosen haastattelu

Matkailun edistämiskeskus ei yhdy kapellimestari Esa-Pekka Salosen näkemyksiin Suomi-kuvan brändin rakentamisen turhuudesta. Salonen arvioi perjantaina YLE Uutisille, että maita koskevien mielikuvien kontrolloiminen on todennäköisesti täysin mahdotonta.
Matkailun edistämiskeskuksen ylijohtaja Jaakko Lehtonen on eri mieltä.

– Brändikuva tai maakuva syntyy tietysti tosiasioista, ja niitähän tämä maabrändiryhmä ei voi mainittavasti muuttaa. Mutta kun tutkitusti Suomi on lainausmerkeissä parempi maa kun mikä meistä on mielikuva, niin se antaa tilaa viestinnälle, ja kyllä hyvin valitut viestintästrategiat antavat omat mahdollisuutensa.

Lue alkuperäinen uutinen ja Jaakko Lehtosen haastattelu

Comments are closed.

Post Navigation