Amfion pro musica classica

Arvio: Sibafestin ilahduttava Steve Reich -klassikko

Sibelius-akatemian muusikot valmiina Music for 18 Musiciansiin. Kuva: Jari Kallio.

Tämänvuotisen Sibafestin yksi ennakkoon kiintoisimpia ohjelmistovalintoja oli syksyllä 80-vuotisjuhliaan viettävän Steve Reichin klassikko Music for 18 Musicians (1974-76). Teoksen esittäjinä oli Sibelius Akatemian opiskelijoiden yhtye, jota valmentamaan oli saapunut Reichin oman yhtyeen alkuperäisiin lyömäsoittajiin kuulunut professori Russell Hartenberger.

Tunnin mittainen Music for 18 Musicians on yksi Reichin laajimpia teoksia. Reichin läpimurto kohti suurempaa yleisöä tapahtui paljolti myös juuri tämän teoksen kautta. Music for 18 Musicians on paitsi erinomainen synteesi Reichin varhaisemman tuotannon keinovaroista myös ikkuna hänen myöhempään musiikkiinsa.

Music for 18 Musiciansissa Reich irrottautuu varhaisten teostensa ankarasta reduktionismista kohti harmonisesti ja soinnillisesti värikkäämpiä maailmoja sekä rakenteellisesti monimuotoisempaa ajattelua. Instrumentaation ytimessä ovat sittemmin Reichin tavaramerkiksi muodostunut marimbojen, ksylofonien, pianojen ja vibrafonin yhdistelmä, jota täydentävät viulu, sello, kaksi bassoklarinettien kanssa vuorottelevaa klarinettia sekä neljä laulajaa, joiden vokaalityyli pohjautuu scat-lauluun.

Rakenteellisesti Music for 18 Musicians perustuu esittelyosan yhdentoista soinnun sykliin, eräänlaiseen pulssikoraaliin, joka toimii koko teoksen läpäisevänä cantus firmuksena. Perotinuksen ja Notre Damen koulukunnan innoittamana Reich käyttää cantus firmuksensa sointuja ajallisesti äärimmilleen venytettynä harmonisena perustana, jonka varassa Music for 18 Musiciansin rakenne lepää.

Jokainen esittelyosan sointu muodostaa pohjaharmonian yhdelle teoksen yhdestätoista noin viisiminuuttisesta jaksosta. Jaksojen sisällä Reich käyttää tuttuun tapaansa unisonokaanonoita, jotka muodostuvat tavallisesti asteittain rakentuvista melodioista, tai oikeammin motiiveista, joita tavan takaa palaavat alkupulssien katkelmat värittävät.

Reichin harmoninen kieli juontaa juurensa jazzin kautta impressionismiin. Music for 18 Musicians tuokin mieleen hetkittäin vahvoja Ravel-assosiaatiota. Reichin siirtymät harmonisista jaksoista toisiin ovat usein kiehtovasti lomittuneita. Hänen tonaalisuutensa on abstraktia vailla perinteistä funktionaalisuutta. Teoksen lopussa alun pulssit palaavat ja musiikki vaipuu vähitellen samaan hiljaisuuteen, josta musiikki tuntia aiemmin syntyi.

Reichin musiikki vaatii esittäjiltään paljon. Musiikillinen kudos on kokonaisuutena alituisessa muutoksen tilassa monien itsessään toisteisten stemmojen lomittuessa jatkuvasti eri tavoin toisiinsa erilaisina kontrapunktisina muodostelmina. Yhdistettynä teoksen läpi hellittämättömänä jatkuvaan musiikilliseen pulssiin alati vaihtelevat kaanonrakennelmat vaativat paitsi voimia, myös äärimmäistä keskittymistä.

Sibelius-akatemian muusikoiden työskentelyä oli ilo seurata. Hartenbergin valmentama yhtye teki huolellista ja ilmeikästä työtä tuoden Reichin partituriin tarkkuutta ja eloa pitäen kuulijan tarkkaavaisuutta intensiivisesti otteessaan. Tämän musiikillisen virtauksen mukaan oli riemullista heittäytyä.

Oman haasteensa Music for 18 Musiciansin toteutukseen tuo mikrofonivahvistuksen suunnittelu ja toteutus. Reichin käyttämän soitinyhtyeen kokoonpano edellyttää mikrofonibalansointia, sillä säveltäjä on halunnut pitäytyä nimenomaisesti sooloinstrumenteissa yhtyeen rytmisen notkeuden säilyttämiseksi. Tällöin esimerkiksi soolojouset on saatava lyömäsoitinten kanssa balanssiin mikrofonien avulla. Balansoinnin ohella Reich käyttää vahvistusta myös epätavallisten sointivärien esiintuomiseen.

Musiikkitalon Sonore-salin puitteissa vahvistuksen volyymitaso sekä balanssi olivat koko lailla hyvin kohdillaan. Ainoa hienosäädön paikka oli muutamissa klarinettien ja jopa bassoklarinettienkin osuuksissa, joiden vahvistus kuulosti aavistuksen kesyltä.

Kaikkiaan keskiviikkoilta oli hieno kunnianosoitus kohta 80-vuotiaalle Reichille ja hänen 40-vuotiaalle teosklassikolleen, jonka vaikutteet ovat heijastuneet ilahduttavasti niin John Adamsin, Nico Muhlyn tai Wolfgang Rihmin kuin David Bowien ja Brian Enonkin tuotantoon.

— Jari Kallio

Steve Reich: Music for 18 Musicians
Musiikin ohjaus: Russell Hartenberger
Sibelius-Akatemian opiskelijat
Sibafest, Musiikkitalo (Sonore)
Keskiviikko 3. 2. 2016 klo 19.30

Vastaa

Post Navigation